
Tarihler 17 Temmuz 2014‘ ü gösterdiğinde Hollanda’ nın Amsterdam şehrinden Malezya’nın Kuala Lumpur şehrine gitmek üzere havalanan Malezya Hava Yollarına ait 9M-MRD kuyruk numaralı MH17 sefer sayılı Boeing 777-900 ER uçağı Rusya sınırına 60 km uzaklıkta bulunan Ukrayna’ nın Donetsk Oblastı şehri yakınlarında bulunan Hrabove köyüne düşmüş ve meydana gelen Uçak Kazasında 298 kişi hayatını kaybetmişti. Kaza ile ilgili olarak Rus haber ajansı Interfax Rus Kuvvetleri tarafından Ukrayna Hava Sahasında 33.000 fit ( 10.000 m.) irtifada uçuşuna devam eden Malezya Hava Yollarına ait 9M-MRD kuyruk numaralı Boeing 777-900 ER uçağının BUK tipi füzeyle vurularak düşürüldüğünü duyurmuştu.
Kazasının sonrasında Uçak Kazasının neden ve nasıl meydana geldiğini incelemek için Hollanda Havacılık Dairesine bağlı görevlilerin liderliğinde bölgeye giden Kaza Kırım Araştırma Ekibi görevlileri Uçak Kazasının meydana geldiği bölgede gerekli araştırma ve delil toplama işlemini tamamlayarak geniş bir bölgeye dağılan Boeing 777-900 ER uçağına ait enkaz parçalarını büyük bir titizlik içerisinde bir araya getirerek Hollanda Hava Kuvvetlerine ait bir Hava Üstünün Hangarına getirdi.
Kaza Kırım Araştırma Ekibi Görevlileri tarafında uçağa ait enkaz parçaları üzerinde yapılan incelemede uçak kazasının neden ve nasıl meydana geldiğini öğrenmenin en iyi yolunun olayın olduğu anda Boeing 777-900 ER uçağının son halinin Yeniden Yapılandırılması ile belirleneceği ortak fikrine varıldı. Olay Yerinin Yeniden Yapılandırılması için Kaza Kırım Araştırma Ekibi görevlileri tarafından Hava Üssüne ait bir Hangara Boeing 777-900ER uçağı ile birebir ölçülere sahip çelik iskelet inşa edilerek kaza bölgesinden getirilen Boeing 777-900ER uçağına ait enkaz parçaları oluşturulan iskeletteki yerlerine birebir yerleştirildi.
Kaza Kırım Araştırma Ekibi Görevlileri Boeing 777-900ER uçak enkazına ait parçaları yerlerine yerleştirdiklerinde 298 kişinin ölümüne neden olan kazanın ayrıntılarını artık daha iyi görebiliyorlardı. Hollanda Havacılık Dairesi liderliğinde kazayı inceleyen Kaza Kırım Ekibi 17 Temmuz 2014 tarihinde MH17 sefer sayılı Boeing 777-900ER uçağının nasıl düştüğünü 15 Ay boyunca yaptıkları araştırma sonucunda bulanarak MH17 sefer sayılı Uçak Kazasına ait 99 Sayfalık Resmi Kaza Kırım Raporunu yayınladılar.
Yayınlanan Kaza Kırım Raporunda MH17 sefer sayılı Uçağın Ukrayna Hava sahasında seyir yüksekliği olan 33.000 fitte ilerlerken Rusya tarafından atılan BUK tipi bir füzenin uçağın Kokpiti üzerinde patlaması ile etrafa saçılan şarapnel parçalarının uçağın kokpitine ve sol ön kısmına isabet ettiğini, uçağa isabet eden şarapnel parçalarının kokpitte bulunan iki pilotun ve bir uçuş mühendisinin ölümüne neden olduğunu ve uçak gövdesine isabet eden şarapnel parçalarının da uçağın 33.000 fit yükseklikte parçalara ayrılarak düşmesine neden olduğunu belirlediler.
Ayrıca Kaza Kırım Raporunda uçağın kokpitinde bulunan şarapnel parçaları üzerindeki boya ile Boeing 777-900ER uçağının kaporta kısmında bulunan boyaların yapılan Kimyasal İncelemesinde her iki boyanın da aynı özelliklerde oluğu anlaşıldı.
Sonuç :
Malezya Hava Yollarına ait MH17 sefer sayılı Uçağın düşmesi ile birlikte başlayan Kaza Kırım Soruşturmasına Adli Bilimler açısından bakıldığında Kaza Kırım Araştırması sırasında Araştırmalar tarafından, günümüze kadar yapılan en büyük Olay Yerinin Yeniden Yapılandırılması örneklerinden birisini yaparak 298 kişisinin hayatını kaybettiği bir uçak kazasının neden ve nasıl meydana geldiğini maddi deliller ile birlikte ortaya çıkartılar. MH17 sefer sayılı Uçak Kazasının soruşturmasını yapan Araştırmacılar Olay Yeri İnceleme tekniklerinden birisi olan Olay Yerinin Yeniden Yapılandırılması tekniğinin Uçak Kazası gibi büyük olaylarda da kullanılabileceğini yapmış oldukları çalışma ile göstermiş oldular.
Ramazan GÜÇLÜ
Olay Yeri İnceleme Uzm.Yrd.
Kocaeli İl Emniyet Müdürlüğü
Olay Yeri İnceleme Şube Md.
Kaynakça:
Hollanda Havacılık Dairesi Kaza Kırım Raporu
Wikipedia
BBC TÜRKÇE